nedir, “sonsuzluğun öteki saatlerinde de bu böyle sürüp gidiyordu”
diyen lautreamont’un kastettiği?
nedir, ece ayhan’ın şiirinde “düğüm”e dair olan?
nedir, ‘yürümeyen’ evlerin o kapalı düzeninde?
sahi, nereden başlanır bir “düğüm”ü çözmeye?
what is it that lautreamont means when writing
“and so it continues, for all the hours of eternity”?
what is it concerning the “knot” in ece ayhan’s poetry?
what is it that goes wrong in that hidden world of families?
truly, from where shall a “knot” started to be loosed?
11. osian’s cinefan film festivali / yeni delhi - hindistan
düğüm, festival katalog yazısı
aşırı baskı altındaki bireyin durumunun, insanı, hayata dair her şeyin geçici, iğreti ve anlamsız olduğu sonucuna sürükleyebilir olması. bu nedenle en kutsal olanın da, insan hayatının da vazgeçilebilir olduğu sonucuna. aşırı bir yaşama korkusuna tezat oluşturan hayatın karmaşasının pratikte bir araya gelmeyişi, zaman zaman benliği baş başa bırakır hissizlikle. eylemle eylemsizlik arasında kararsız kalışla. o kararsız kalış ki ironik biçimde, akan saf algı görüntüsünü doğuran. gördüğü şeyi ilgiye göre sınıflandırmaya çalışmadan algılamaktan ve düşünmekten kurtulmuş bir görüş. popüler melodram mantığına karşı. bununla beraber, televizyon melodramı yıllarının dijital algı görüntüsüni kullanarak. beş ya da altı ruh halinden biridir kişinin böylesi psişik bir karmaşada geçtiği. birbirinin peşi sıra staz (hareketsizlik) ve çalkantı. tezat oluşturan öğelerin aşırı sabitliğiyle başlayıp, akışa yol açan öğelerin çatışmasından geçerek, tek yönlü verilen bir kararın sabitliğine varış. melankolinin içinde girişilen yolculukla birbirinin içine geçen hareketlerin, yüz ifadelerinin ve jestlerin karmaşık ve müziksel sıralaması. filmin melankoliyi olduğu gibi, dolayısıyla da açık uçlu sunuşu. melankolinin içinde, şans eseri ve büyük bir zerafetle kaçınırız sıralamayı izlemekten…
dr. kaushik bhaumik
çeviren: nilay kacar
11th osian’s cinefan film festival / düğüm (knot)
that in the case of individual can in extreme repression lead to one concluding that all in life is provisional and meaningless. hence the most sacred is dipensable too. human life too. the chaos of the world contrasted with extreme dread of life not coming together in its practicalities splits the self into numbness from time to time. the inability to decide between action or passivity. ıronically giving birth to the pure perception image in drift. sight freed from reasoning and perceiving without trying to classify what it sees according to interest. against the logic of popular melodrama. and yet, a digital perception image emerging from years of televisual melodrama. one amongst five or six states of the mind one goes through during such psychic tumult. stasis and turbulence alternate throughout. we begin with extreme stasis of elements of contradiction pass through conflict between the elements leading up to drift and finally the stasis of decision made in one direction. complex musical lines of movements, facial expressions and gestures intertwined through the passage through melancholia. film representing melancholia as it is and therefore open-ended. ın melancholia, it’s by chance, by sheer grace that we avoid the thread…
dr. kaushik bhaumik
istanbul uluslararası film festivali, 2009
…
diğer filmleri tartışmaya çok yer kalmasa da, hd ile çekilmiş, uygar asan’ın knot-düğüm filmi bahsedilmeyi hak ediyor, çok mütevazi yapım ve teknik değerlerinin arkasında düzeyli bir gerilim ve ciddiyeti tutturmayı başarmış. minimal diyaloglar ve oyunculukla, oğlun hiç görmediğimiz ama ataerkil otoriteyi bir şekilde temsil ettiğini bildiğimiz ölmeye yakın bir babayla geçirdiği yalnız ve ızdırap dolu günlerini kayda geçiriyor. filmin son planında oğlun can çekişen ruh haliyle yatak odasına yavaşça yürümesi ve tahmin ettiğimiz gibi babasını öldürmeye niyetlenmesi oldukça ürpertici. ilk filmi kış bahçesi, -türkiye’de ilk dijital çekilip dijital gösterilen film- olan yönetmen rahat ve usta biçemiyle, bize değişen ve gelişen teknolojinin geleceğin sinemasını etkileyecek olmasına rağmen, film yapmanın en önemli öğesinin zeka ve bir auteur duyarlılığı olmaya devam edeceğini gösteriyor.
tony pipolo
***
istanbul international film festival, 2009
…..
while space does not permit extensive discussion of other films, it is worth mentioning uygar asan’s knot, shot in hd, which achieves a level of tension and seriousness belied by its modest production and technical values. with minimal dialog and acting, it chronicles a son’s lonely and tortured days watching over a dying father whom we never see but who somehow stands for patriarchal authority. the final shot of the son emerging from his moribund state and walking slowly towards the bedroom where we know that he intends to kill his father is chilling. the director, whose debut feature, winter garden, was the first turkish film shot and screened digitally, demonstrates a comfort and mastery of the form that confirms that, however changing technology affects the future of cinema, the most important element in the making of motion pictures will still be the intelligence and sensibility of an auteur.
tony pipolo
http://www.cineaste.com/articles/istanbul-international-film-festivalweb-exclusive
cast & credits:
sezgin cengiz
ayşegül akbulut, emre saka, murat vanlı
sound: uygar asan
executive producer: çağdaş asan
art director: uygar asan
editing: pınar asan & uygar asan
director of photography: uygar asan
producer: anita sezgener & uygar asan
written & directed: uygar asan
2009, 71 minutes, digital betacam
20th
28th
11th osian’s cinefan film festival / in competition - new delhi/india- 2009
3. cinemacity film festivali, novi sad-sırbistan / up to 10.000$ bucks competition, 2010
dağıtım:
yesil karınca
video düş laboratuvarı
www.yesilkarinca.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder