4 Mart 2010 Perşembe

“boşluğa atlayış: ilhan usmanbaş” ve “perpetuum immobile”, (2003)









“rüzgarın evi nerede?”yi gösterim zamanı gelip de trt 2’de
ilk izlediğimde zihnimden şu düşüncenin geçtiğini anımsıyorum:
kuyumu açıp kendi suyumu bulmam mümkün müydü?
henüz cevabım yoktu, sadece yürüyecektim, içimden geldiği gibi...











uzun zamandır kafamda ‘klasik müzik'e daha yakından bakmak düşüncesi

dolaşıyordu, çalışmaya böyle başladım.
önümde ilhan usmanbaş, ilhan mimaroğlu, bülent arel, ertuğrul oğuz fırat,
ali doğan sinangil gibi yarım düzine gerçek yaratıcı vardı
çoktan yürüyüp gitmiş olan.
ilhan usmanbaş ilk durağım olacaktı; “bakışsız bir kedi kara” faktörü
ayrıca heyecanımı arttırıyordu.









2003 yılının yaz aylarında ayvalık’ da sayın ilhan usmanbaş’la
özel bir sohbet anında sorularım ağzımdan arka arkaya çıkıvermişti:
“nasıl yürümeye devam ettiniz?”
“nereden geliyor bu inat?”
“kıyıya doğru yürürseniz bir yerden sonra gözden yitip gitmez mi insan?”

o yıl iki çalışma birden yürütmeye çalıştım. sayın ilhan usmanbaş’ın vermiş olduğu
cd’lerden birinde dinler dinlemez beni çarpan “perpetuum immobile (sürekli durağanlık)”
adlı 8.5 dakikalık bestesi üzerine deneysel bir görselleştirme çalışması yapacaktım ilkin.
beste 1988 yılında yazılmış ve ancak 1992 yılında yorumlanabilmişti.
yorum, betin güneş’in şefliğinde köln semphoniker’ce gerçekleştirilmişti.
ikincisi ise bizzat sayın ilhan usmanbaş üzerine bir belgesel çalışması olacaktı.
2003 yılının yaz aylarında ayvalık’da gerçekleştirdim iki çalışmanın çekimlerini.
o günlerin en müthiş sürprizlerinden biri sayın usmanbaş’dan geldi:
kayıt sırasında üzerinde çalıştığı bir bestesinin son notalarını çekim sırasında yazdı.
“boşluğa atlayış: ilhan usmanbaş”ın “bis” başlıklı son bölümünde yer alır o an.
ayrıca, aldığım bir karar dolayısıyla “perpetuum immobile(sürekli durağanlık)”e de
belgeselin içinde yer verdim.












belgesel, ilk olarak 12 kasım 2003 yılında borusan kültür sanat merkezi’nin
başlattığı ‘1. akdeniz çağdaş müzik günleri’ kapsamında
sayın atifet ve ilhan usmanbaş’ların da katılımıyla gerçekleştirildi.
bir hafta mutlu dolaştım ortalıkta.
sonraki üç gösterim iz tv’de oldu.
destek veren herkese çok teşekkür ederim.













perpetuum immobile (sürekli durağanlık)
(ilhan usmanbaş'ın bestesi üzerine deneysel kısa video, 2003, 8.5 dk.)


boşluğa atlayış: ilhan usmanbaş
( belgesel, 2003 , 56 dk.; perpetuum immobile'i içerir)

yazan ve yöneten: uygar asan
yapımcı: anita sezgener & uygar asan
kamera: gültekin tetik ( konser ) & sadık tunç
kurgu: emrah dönmez
ses: çağdaş asan
set fotoğrafları: anita sezgener; çağdaş asan
yönetmen yardımcısı: pınar önsöz
çeviri: aslı karasu & pınar önsöz
ses mix / alt yazı: 25 +
2003, 56 dakika

PERPETUUM IMMOBILE ( 1988 )
Köln Semphoniker ,
Betin Güneş
( 1992 )

YAYLI DÖRTLÜ İÇİN ADAGIO - 99 ( 1999 )
Ceren Gürsoy ( 1. Keman )
Erkan Çavdaroğlu ( 2. Keman )
Cengiz Gürses ( Viyola )
Erman İmayhan ( Viyolonsel )
( 24 Ocak 2003, İstanbul-İş Sanat performansı )

İLK GÖSTERİM:
1. AKDENİZ ÇAĞDAŞ MÜZİK GÜNLERİ
12 KASIM 2003
SAAT : 18:30
BORUSAN KÜLTÜR SANAT MERKEZİ ( BEYOĞLU )



yukarıdaki afiş ve görseller:
çağdaş asan







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder